۞ MoNggO MamPeR ۞

♥♥I am Freelance Photographer I shoot for Engagement,Family Potraiture Birthday Party &Etc♥♥

worldwide.fm
Sekarang Ada Orang sedang melepak kat sini.terima kasih dan datang lagi

KUIH GUNTING

Resepi macam kuih siput. Tapi malas nak gentel siput tu lama bebenor. Teman main hirishiris jerlah. Dah buat semalam dapatlah 1/2 tupperware besor tu. Kalau nak penuh ulang lagi.


Ini adalah tepong gandom + kari  tepung ubi +......

Daun kari yang di slice halushalus. Jangan boh dawun bawang pulak erk kang jadilak cengkodok.


BAHAN-BAHAN
1kg tepung gandum
300gm tepung ubi
2 biji telur
1 sudu makan cili boh
5 sudu makan serbuk kari
1 senduk margerin (dicairkan dlm periuk)
Daun kari (dihiris halus, lagi banyak lagi sedap)
garam secukup rasa
ajinomoto penambah peris

CARA

Masukan kesemua bahan tadi kecuali margerin, gaul hingga semuanya sebati, kemudian masukan margerin tadi, uli hingga ianya menjadi doh yang lembut.
Cubit sedikit dan gelekan pada acuan kuih siput hingga terbentuk seperti siput, buat hingga tepung habis.
Panaskan minyak dan goreng hingga kuning.

9 comments:

☆ lieya latif ☆ August 23, 2010 at 10:00 AM  

fuh....ini kuih peberet sepanjang zaman......mmg sedap...syok dok kerap kerup kerap kerup, tau2 abis sebalang heheeheheheh

4 Kay-E August 23, 2010 at 10:16 AM  

Dila,
K Ita memang teringin nak makan kuih siput... Lama dah mencari. hehee.. Terus tergoda. Nak buat sendiri, macam malas je.... Cari kat Kajang tak jumpa pula orang jual :(

KSWSK August 23, 2010 at 2:42 PM  

stuju ngan lieya..kuih peberet sepanjang zaman..

PINATBATE August 23, 2010 at 3:22 PM  

sedap kuasa dua..

deaf_angel August 23, 2010 at 5:22 PM  

dod gi jogging dod, gi jogging...

smua sedap2 je aku nengok ko tampal sejak bulan pose ni

Lady of Leisure August 23, 2010 at 10:48 PM  

ni kalau makan ni leka kan dila, dapat kat aku kuih gunting ni masa tengok tivi memang aku susah nak berhenti tak lepas balang tu aku pegang hehe

en_me August 24, 2010 at 4:47 AM  

rajinyerr mbakyu..

salam ramadhann

-SharleenZawawi- August 24, 2010 at 11:49 AM  

feberet ni acik dila.. sesambil nonton tv syok dapat ngap ni... acik dila tak amik order ke? hehe...

Puan Iza August 25, 2010 at 9:28 AM  

dah lama tak mkn kuih gunting nie....ralit ni kalo dok mengunyah sambil tgk tv nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
My photo
I am Freelance Photographer I shoot for Engagement,Family Potraiture & Birthday Party ♥♥ my email: ohdilla@yahoo.com

۞Got Promblem ۞

click here for help

۞ Blog Archive ۞

Powered by Blogger.

۞ Recent PostS ۞

Recent Posts

Popular Posts